Jak správně fotit kytky

Prostor pro fotografie bez diskuze o pěstování, názvech a podobně. Jakási fotogalerie
Priestor pre fotografie bez diskusie o pestovaní, názvoch a podobne. Akási fotogaléria
Odpovědět
kiwi
Příspěvky: 30
Registrován: 27 lis 2006, 18:40
Bydliště: Bratislava
Poděkoval: 0
Obdržel poděkování: 10 x
Kontaktovat uživatele:

Fotografovanie a úprava pre začiatočníkov

Příspěvek od kiwi » 07 lis 2007, 20:51

Krátky jednoduchý návod na fotografovanie a úpravu fotiek na web.
Rastlinu fotíme tak ako je umiestnená v zbierke alebo samostatne. Potrebujeme dostatok svetla, radšej nepriame. Pri priamom svetle pozor na tiene. Ak fotíme samotnú rastlinu, ak sa dá volíme jednofarebné pozadie. Ja v skleníku používam nepotlačenú stranu kartónu z krabice. Na fotoaparáte navolíme makro. Nikdy nepoužívame zoom. Hranu kvetináča sa snažíme mať v rovine. Fotografujeme tak aby bolo vidieť habitus rastliny aj kvet. Na foťáku namačkneme spúšť a po zaostrení vyfotíme Spravíme viac snimok.
Uprava vo Photoshope
Otvoríme obrázok
Ak treba vyrovnáme hranu kochlíka. Obraz-natočiť plátno
Vyberieme nástroj orezanie(lubovolný) a orežeme obrázok
Obraz-prispôsobenie-úrovne automaticky ( málo kedy dobrý výsledok. Môžeme zoslabiť-Úpravy-zoslabiť úpravy alebo volíme zpäť)Potom musíme
Obraz-prispôsobenie- úrovne... potom krajné tiahla nastavíme na okraje grafu. Stredným niekedy doladíme svetlosť.
Ak je niektorá časť príliš tmavá volím Obraz-prispôsobenie- stíny a svetlá a tiahlami upravím
Obraz-velkosť obrazu-šírka výška U jedného prepíšeme na cca 500 až 600
Obrázok zväčšíme na 100%
Filter-chytré zostrenie-nastavenie asi na miera50 polomer 0,5 Ak je to veľa dá sa oslabiť -úpravy - zoslabiť
Volím nástroj T veľkosť vypíšem na 4 až 5b V pravej paletke vyberiem farbu písma. Klepnem v obrázku na miesto písania. Podržím ľavý Alt- 0169 medzerník a meno. Vysvietením môžem ešte upraviť farbu alebo umiestnenie.
Klepnem na ľubovolný iný nástroj
Súbor- uložiť na web- Ak treba zmeníme v tabulke na JPEG,vysoká,kvalita približne 70. Save. Uložiť

Na 99% nebudete viac potrebovať a Vaše obrázky budú aspom tak pekné ako moje. Vela úspechov želá a eventuálne na otázky zodpovie Kiwi

jezour
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 1192
Registrován: 13 kvě 2007, 16:00
Bydliště: Plzeň
Poděkoval: 133 x
Obdržel poděkování: 244 x

Jak správně fotit kytky

Příspěvek od jezour » 01 bře 2008, 09:40

K sepsání tohoto příspěvku mě donutilo hlavně to, že dost fotek rostlin, které naši uživatelé dávají do sekce Určování kaktusů, je neostrých.

Dříve, než se dostanu k samotným fotkám, chci upozornit, že se nebudu rozepisovat o pozadí a kompozici. Tyto věci totiž záleží na vkusu každého z nás.

Nyní konečně k tomu, jak fotit. Základní chybou každého, kdo začíná fotit kaktusy (ale i jiné kytky) je, že se snaží dát fotoaparát co nejblíže ke květině. To je špatně. Nebojte se dát foťák dále od kytky a květinu si raději trochu přitáhnout – ne zase však moc, to se fotka rozostří. Většina foťáků fotí ostře až ze vzdálenosti větší než 10 cm! Pokud máte na focení kytek vlastní režim, nebojte se být až ve vzdálenosti 30 cm od rostliny. Ona si ji ta mašinka pěkně přitáhne.


Fotíme také vždy při dobrém světle, nejlépe za slunečného počasí (nesmí nám jít ale sluníčko do objektivu). Pokud zrovna nesvítí sluníčko, snažíme se použít funkce zesvětlení fotografie, nebo fotíme pod lampou (nastavením ale musíme odbourat jinou vlnovou intenzitu světla, jinak bude mít fotka oranžový nádech). Nedoporučuji moc používat blesk. Ten některá místa fotky přesvětlí, zbytek fotky je zase tmavý.
Když fotíme v menší intenzitě světla, musíme dávat velký pozor na to, abychom nehnuli s foťákem. Pokud totiž foťákem hneme, fotka se rozostří. Doporučuji proto pod fotoaparátem něco mít (knížky, stativ, atd.). Při slunečním světle dokáže foťák fotku doostřit, i když jsme s ním mírně hnuli.

Doufám, že jsem něco nezapomněl. Byl bych rád, aby tento článek rozproudil nějakou diskuzi o focení. Pokud máte nějaké připomínky nebo doplnění, určitě si je nenechte pro sebe.

Tak Vám všem přeji mnoho krásných a zdařilých fotografií našich miláčků.
Naposledy upravil(a) jezour dne 16 bře 2008, 12:34, celkem upraveno 1 x.
-- Administrátor --

Petr z Čech
Top prispievateľ
Top prispievateľ
Příspěvky: 864
Registrován: 30 čer 2008, 11:14
Bydliště: OTRADOV
Poděkoval: 6 x
Obdržel poděkování: 63 x
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Petr z Čech » 04 črc 2008, 17:41

Protože fotografuji často i já sem vložím svůj příspěvek k tomuto tématu. Dnešnímu světu focení opravdu již vládne digitální fotografie a pokud neděláme speciální umělecké věci tak po starém filmu už nesáhneme. Digitální fotografování s sebou přineslo několik zjednodušení a hlavně nové moderní postupy zpracování, za hlavní považuji:

1) mohu nasnímat libovolný počet snímků a pak vybrat ten nejlepší (ani já nefotím nikdy na jistotu, vždy je dobré mít dostatek záběrů)
2) tyto snímky si mohu rychle prohlédnout v PC a vybrat ty nejzdařilejší
3) jelikož jde o digitální účelovou (tedy ne uměleckou) fotografie považuji za velmi účelné vždy dokončit vytvoření konečné verze fotografie v softwaru pro to určeném (já používám Corel Paint Shop Pro X, ale existuje spousta dalších)
4) úpravy v softwaru jsou hlavně jasy, výřezy, doostřování apod.

Pokud chcete presentovat opravdu čitelné a pěkné fotografie z digitálu, považujte to co jsem uvedl výše za samozřejmé, ne za něco čím se snažíte něco uměle zkrášlit, digitální fotografie je totiž v podstatě jen shluk informací a náš cíl by měla být kompletní konečná presentace i s tím, co automatické programy ve vlastním foťáku při expozici ne zcela dobře zvládly (tedy dodatečná oprava defektů na fotografii). A věřte, že po nácviku mi udělání 1 fotografie se všemi těmi věcmi výše, včetně orámování, nezabere více než 1 minutu

Pokud jde o vlastní expozici, to je dobrodružství při každém záběru, protože v čase se mění vše (světlo, ale třeba i rozevření či uzavření květu, přilétající hmyz na květ apod.). Vše je závislé na technice, kterou použijete, ale třeba i na štěstí. Většina digitálních foťáků disponuje makro režimy, které dokáží patřičná místa zvětšit či jinými automatickými programy pro usnadnění práce s fotoaparátem, popisovat to tu je zbytečné, protože vše je popsáno v manuálech toho, kterého přístroje. Věci, které vám mohou významně pomoci při fotografování kaktusů jsou třeba stativ. Já fotím jak v ruce tak ze stativu, zvykl jsem si však makra fotit pokud to prostředí dovolí právě se stativem. Čím většího chcete dosáhnout detailu, tím více musí být foťák v klidu, sebemenší třes v ruce makroexpozici posouvá o úroveň níže (fotka může být i velmi dobrá, ale se stativem bude vždy lepší). Se stativem fotím dokonce i mikrofotografie, samozřejmě s použitím mikroskopu, pokud tedy přemýšlíte o rozšíření vaší fotografické výbavy, tak stativ doporučuji v první řadě. Dokonce více než-li nějaký nový objektiv. Současné přístroje totiž disponují již v základní výbavě dost dobrými objektivy s makropřiblížením již od několika centimetrů až po nekonečno. Další, dnes již ne novinkou, ale stále to není tak časté, jsou fotoaparáty s kloubovým objektivem, já používám již nějaký ten rok Nicon Coolpix 4500 (vidíte, že mne ani nezajímá počet milionů pixelů, stačí starší přístroj, ale důležité je, aby člověk znal dobře všechny jeho možnosti), a tuto technologii musím všude chválit, já bych snad ani klasickým předním objektivem již ani nic nevyfotil. Efekt tohoto spočívá v tom, že můžete snímat objekty třeba i z podhledů, tzn. např. semenáčky kaktusů z bodu 0 nahoru. Vznikají tak opravdu unikátní jedinečné záběry, mnohdy ještě nikdy nepublikované, fotografování je prostě dobrodružství, pokud ho spojíte s presentací něčeho zajímavého, čímž kaktusářství bezesporu je, získá i dokumentační rozměr, což při práci může potom využít nejeden kaktusář.

A proto přeji hodně pěkných fotek a nezapomínejte se s námi o ně podělit zde, na internetu. 8)

Uživatelský avatar
wurm
Příspěvky: 250
Registrován: 07 kvě 2008, 21:58
Bydliště: B.Smetany 1489, Čelákovice
Poděkoval: 9 x
Obdržel poděkování: 20 x
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od wurm » 30 pro 2008, 17:40

Nejlepší "zoom" jsou vždy nohy fotografa, tedy než něco přitahovat objektivem, nebo nedejbože digitálním zoomem, je vždy lepší si popojít. Digitální zoom je povětšinou marketingová hoňka jednotlivých výrobců v praxi pramálo použitelná. U kompaktů jsou možnosti dány především kvalitou a značkou optiky, nevýhoda je nemožnost výměny skla.
Zrcadlovky jsou zase podstatně dražší, ale umožňují měnit objektivy podle toho, co je třeba fotit. Žádný z majitelů ale nemusí zoufat, i digikompaktíkem lze dělat při dodržení pár zásad velmi pěkné obrázky. Nejdůležitější je světlo (to vždy a především), jeho intenzita, ale také směr a velikost (vzhledem ke zdroji). Kolikrát stačí použít pár jednoduchých pomůcek a fotka bude o 200% lepší i se stejným vybavením. Nevhodné je fotit na plném přímém slunci (vzniknou přepaly a ostré nepříjemné stíny).
Důležité je správné nastavení přístroje, především vyvážení bílé (buď AUTO, nebo kdo zvládne, tak si nastavit kalibraci), snažit se fotit při nízkém ISO (méně šumu, více detailů) a zvolit správný poměr čas/clona dle toho, co fotím a jak to má být zaostřeno. Nejvíce problémů způsobuje lidem "MAKRO", kdy se snaží nacpat foťák až do květu a výsledkem je obvykle příliš nízká hloubka ostrosti. Obvykle mají kompakty svá omezení, která je nutné respektovat. Majitelé lepšího přístroje mohou nasadit sklo s delším ohniskem a hravě vyfotí z metru zrnka pylu na blizně. Ještě se zde diskutovala červená a problém s jejím podáním, případně "rozpadem" a nevykreslením detailů. Já osobně se domnívám, že to většinou souvisí právě s těmito problémy:
- příliš vysoké ISO (zkuste fotit tak na 100, maximálně 200 DIN)
- příliš ostré světlo, automatika nastaví extra krátký čas, detaily jsou bez prokreslení (přistiňte, prodlužte čas)
- špatně nastavené (ručně) nebo automaticky vyvážení bílé (změňte vyvážení bílé nebo proveďte kalibraci)
- chybně zvolený mód expozice (většinou je poměrové měření pro detail na nic, změňte způsob měření)
- chybně zvolená kompozice, většina sytě červených mate (zkusit zaměřit mimo, zamknout expozici a změnit záběr)
- možnosti digi techniky jako takové (buďte si jistí, že i nejlepší DIGI má své možnosti a opravdu existuje spektrum barev, které prostě věrně nezachytí)
Obrázek
No je to docela sranda to focení, ale chce to trénovat, experimentovat, ptát se a hlavně si nechat poradit a zkoušet :-) Nafotit více záběrů při různém nastavení, zkoušet různé úhly záběru... a potom prohlížet a vybrat. Naštěští je toto obravská výhoda proti filmu, kde to jednak šlo pomaleji, ale hlavně to dost lezlo do peněz. Zase ale si člověk z té éry přinesl hodně znalostí a zkušeností, které mnohým dnešním "mačkačům" digitálních spouští chybí. Nenechte se ale nikým a ničím odradit!

Uživatelský avatar
wurm
Příspěvky: 250
Registrován: 07 kvě 2008, 21:58
Bydliště: B.Smetany 1489, Čelákovice
Poděkoval: 9 x
Obdržel poděkování: 20 x
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od wurm » 30 pro 2008, 21:14

Jinak k dotazu ohledně toho rozostření. Je to částečně jak píše Ježour. Taky jsi sám pochopil správně záměr, proč to tak je. Důvod je "odpíchnout" hlavní téma od pozadí, které by jinak rušilo a odpoutávalo pozornost od tématu. Ale k dotazu:
V první řadě je potřeba si vypnout automatiku a nastavovat hodnoty ručně. Já pro jistotu i ručně ostřím, ale pokud to ostatní bude nastaveno správně, lze nechat ostření na automat, je to i pohodlnější. Každopádně ostřit pouze na objekt (v tomto případě květ). Velmi důležité je přenastavit onu zmíněnou hloubku ostrosti tak, aby byla zaostřena pouze rovina cílového objektu. Docílíš toho změnou expozice a donastavením příslušného času. Pokud se nelze do hodnot dostat, je třeba si ještě pomoci změnou citlivosti, tedy ISO. Úplně ideální je, pokud máš možnost na foťáku pracovat s korekcí expozice, ale myslím, že to už má dnes každý digitál (v menu většinou označeno +-EV). Blbý ale je, že právě většina kompaktů má dnes velkou hloubku ostrosti, protože mají optiku s velmi malou ohniskovou vzdáleností. Velmi často je tedy u malých digitálů vzhledem k velmi krátkým ohniskovým vzdálenostem optických elementů v objektivu hloubka zaostření příliš velká i u plně odcloněného objektivu, neboli máš ostré všechno od půl metru až po Alpy na horizontu. Opravdu hodně záleží na tom, čím se fotí, tedy myšleno "sklo" neboli objektiv.
Chce to tedy vyzkoušet v manuálním režimu, každopádně odclonit naplno (tedy maximální díra) a vyladit vzdálenost od předmětu versus čas (světlo). Pokud bys fotil aparátem s výměnným objektivem, potom je situace snažší - přehodíš sklo s delším ohniskem (nějaký krátký či střední teleobjektiv), tím získáš velkou ohniskovou vzdálenost a podstatně se začne ona hloubka ostrosti zkracovat (lze s ní pracovat lépe) a mám možnost si určit, že například chci, aby tolik a tolik cm před a za objektem bylo ještě zaostřeno. Navíc to lze před expozicí kontrolovat irisovou clonou, kde je na matnici vidět odkud pokud to je ještě ostré. Ale to už jsem měl na starém dobrém filmovém přístroji Praktica, kde se s tím pracovalo úplně výtečně.
Vytrvalý bořič mýtů a hledač ztracených rostlin. Co není naprosto precizní, to je šlendrián.
Klubový web KK Čelákovice http://www.kaktusy.org - fotogalerie, články, poradenství.

Uživatelský avatar
wurm
Příspěvky: 250
Registrován: 07 kvě 2008, 21:58
Bydliště: B.Smetany 1489, Čelákovice
Poděkoval: 9 x
Obdržel poděkování: 20 x
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od wurm » 30 pro 2008, 21:56

To ALL: ještě krátce k bateriím, případně k akumulátorům. Dejte si prosím pozor na padělky. Je to strašné, ale ti šikmooký už dneska pajcujou všechno, nejen trika a boty Adidas, ale kopírují se už i baterie. Naštěstí asi nejsou tak chytří a neumí si ani správně opsat název firmy, tedy mají v něm překlep a místo správného
Panasonic Matsushita Electric Industrial Co. Ltd, je zde místo Electric uvedeno špatně Elestric. Padělky bývají mizerné kvality, mohou být nebezpečné a objevují se i případy kdy vám v přístroji explodují. Pokud je máte v dražším fotoaparátu, tak to docela zamrzí.

Jinak je podle mě dobré zvážit v jakém režimu a četnosti bude přístroj pracovat. Pokud někdo vyndá kompakt 3x za rok z šuplíku, určitě dá přednost akumulátorům, které ztrácejí velmi málo energie. Takové jsou dobré, ale hodí se do přístrojů, kde je odběr poměrně malý a stálý. Pokud byste takové nacpali například do blesku a vyrazili s nimi v zimě ven, asi nepochodíte. Já osobně použím proto dva různé typy (druhy) pro daný účel:
- pro stálé použití (tělo digiťáku) přednabité Ni-Mh nebo aku s vysokou kapacitou (cca 2700mAh)
- pro náročné a vysoké odběry (blesk, v zimě apod.) lithiové (Energizer) 3000 mAh

Používám Panasonic, GP a Energizer a taky spokojenost jak je zde výše uvedeno. GPčka jsou spolehlivé, vydrží i utáhnou nároky na vyšší odběr. Jen bych kupoval u ověřených prodejců, tedy řetězce nebo klasické elektro, ale ne u stánkařů :-(
Vytrvalý bořič mýtů a hledač ztracených rostlin. Co není naprosto precizní, to je šlendrián.
Klubový web KK Čelákovice http://www.kaktusy.org - fotogalerie, články, poradenství.

Uživatelský avatar
Robert
Příspěvky: 205
Registrován: 14 led 2010, 14:09
Bydliště: Trnava
Poděkoval: 32 x
Obdržel poděkování: 130 x

Fotenie v teréne

Příspěvek od Robert » 20 led 2010, 10:15

Pre kvalitu fotografie, bez ohľadu na zameranie má v prvom rade vplyv optika, t.j. objektív, ktorým fotíte - optická kvalita, ohnisková vzdialenosť, svetelnosť. Na záznamovom médiu až tak veľmi nezáleží. Samozrejme následne nastavená hĺbka ostrosti - správne zvolené clonové číslo a správne osvetlenie objektu. A aj keď sa jedná o dokumentačnú fotografiu, správna kompozícia záberu tiež nie je na škodu. Pri makrozábere by sa nemalo pracovať bez statívu a diaľkovej spúšte. Viem, je toho veľa, nemám skúsenosti s fotením na nálezisku, určite nie je sranda vláčiť celú výbavu v teréne. Ľudia s perfektnými zábermi z prírody to ale robia a ich výsledky to potvrdzujú. Aj pri fotení s digitálnym kompaktom by som v domácom prostredí odporúčal minimálne statív a samospúšť, nezaberie to o moc viac času a výsledky sú neporovnateľné.

Uživatelský avatar
Robert
Příspěvky: 205
Registrován: 14 led 2010, 14:09
Bydliště: Trnava
Poděkoval: 32 x
Obdržel poděkování: 130 x

Příspěvek od Robert » 30 črc 2010, 16:34

Vernosť farebného podania je pri fotení rastlín a najmä kvetov vážny problém. Pri digitálnej fotografii je to najmä červená a jej odtiene. Sám sa s týmto problémom tiež často borím. Žiaľ nemám na spracovanie fotografii dostatočné technické zvybavenie, chýba mi najmä kalibrovaný monitor, takže moje úpravy resp. zobrazenie na mojom počítači nie vždy korešponduje so skutočnosťou resp. výstupom na papieri. Tak sa aspoň snažím exponovať čo najpoctivejšie, aby som nebol nútený robiť veľké následné úpravy. V praxi to znamená čo najpresnejšie stanovenie expozičných hodnôt (clona, čas), rozptýlené osvetlenie bez priameho slnečného svetla, neutrálne pozadie a polarizačný filter - pri fotení lesklých kaktusových kvetov (a nie len pri nich) výborná pomôcka. A špecifikum digitálnej fotografie - správne nastavenie bieleho bodu.

Uživatelský avatar
Husi
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 592
Registrován: 29 srp 2010, 06:10
Bydliště: Nitra, SR
Poděkoval: 22 x
Obdržel poděkování: 246 x
Kontaktovat uživatele:

Re: Focení

Příspěvek od Husi » 31 led 2013, 12:22

jezour píše:Jak fotíte své kaktusy? Co používáte za pozadí?
cykas píše:Jak docílíš u snímku ostrý objekt a za ním rozmazané, neostré pozadí, jak to máš na snímku u svého příspěvku?
Já mám většinou všechno ostré, pak to pozadí ruší
K tomu si dovolím uviesť....ani tak nezáleží na tom, čo ako pozadie použijeme, ale záleží hlavne na tom, ako ďaleko od fotografovaného objektu pozadie je, ako ďaleko od fotografovaného objektu je objektív, ako je objekt prizoomovaný, aká je pri expozícii nastavená clona a aké sú samozrejme optické vlastnosti objektívu. Pre ilustráciu uvediem túto fotografiu, kde boli ako pozadie použité staré rifle (myslím to vážne).
Obrázek

V princípe....čím je pozadie ďalej od objektu, tým je pozadie rozostrenejšie, čím je objektív ďalej od objektu a zároveň viac objekt prizoomovaný, tým je pozadie rozostrenejšie, čím je menšia clona (otvorenejší objektív), tým je pozadie rozostrenejšie.

Softvérová úprava pozadia ...iba odšumenie.

Odpovědět

Zpět na „Fotografie kaktusů a sukulentů - Fotografie kaktusov a sukulentov“